Alla inlägg den 29 juli 2009

Av I G - 29 juli 2009 22:18

Har ni tänkt på att Halloween och Fredagen 13e tog olika delar från Psycho?


Halloween tog en störd knivmördare, namnet på Marion Cranes pojkvän (Sam Loomis) ges åt Michael Myers psykolog och Janet Leighs dotter får spela barnvakt.

I 20 år senare är dessutom Janet Leigh själv med och hon har en likadan bil som dumpades i träsket i Psycho.


Fredagen den 13e tog däremot musikstilen, som i F13 enligt min mening är ganska påfrestande, men ändå fyller sin funktion. Och man inverterade moder-son-mördare-grejen. Istället för att Norman Bates går runt och är sin mor, går mrs Voorhees runt och säger "kill her mommy" med Jasons röst.

(Men slutet, ovan, är lånat från Carrie.) Frågan är om inte Fredagen 13e är mer Psycho.


Denna blogg fick inget riktigt avslut.

Utan som alltid. Fortsättning följer...

Av I G - 29 juli 2009 17:56

Om jag hade två miljoner... nej, det skulle inte räcka. Men 10 kanske. Eller 20. Ja, hur mycket som nu behövs. Då vet jag vad jag skulle göra.


Kanske problemet är att man är för egocentrisk. Inkrökt i sig själv, som reformatorn sa.


Men man känner sig lite handikappad när man inte kan göra precis det man vill. Kärleken till pengar. "En rot till allt ont", som apostelns sa.

Av I G - 29 juli 2009 03:06

I ett annat liv. I en annan värld. Då skulle jag ha... Jag vet vad jag skulle ha gjort. Och allt hade blivit perfekt.


Ändå är det väl meningen att man lever i den här världen. Inte i en annan. Bara att man inte ser klart. Man ser liksom bara ett ludd. Det är grått och man har skygglappar. Det kanske också är meningen.

Av I G - 29 juli 2009 00:15

Cykeln är kanske det mest underskattade fordonet. Framförallt så här på sommarkvällen, eller natten. Det är svalt och skönt, man färdas framåt med luften i håret och ner i lungorna. Framförallt kan man tänka. Efter ett tag. Det tar alltid en stund innan man kan tänka. Sen börjar man förstå. Vad som har hänt. Vad som händer. Det är en befrielse att förstå, även om man inte tycker om det man förstår. Jag behöver nog en till cykeltur senare.


Nej, det handlar inte om en flicka denna gång. Det är ju alltid något.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilket alternativ passar dig bäst?
 1
 2
 3
 5
 4

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<<
Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards