Direktlänk till inlägg 31 juli 2009

Gör om, gör rätt - Fredagen 13e

Av I G - 31 juli 2009 23:03

Nya Fredagen den 13e var inget vidare. Hur skulle man göra om man gjorde rätt?


Börja med en lägereld. Det är rätt. Någon berättar historien. En pojke drunknade i sjön för X antal år sedan. Hans mor hämnades, men blev själv dödad. Sedan dess vilar en förbannelse över platsen. Pojken har kommit tillbaka. Men hans mor är död. Och han sörjer.


I samma scen kan man ta död på alla rykten om Jason i New York, eller i rymden. Jason lämnar inte platsen. Han är bunden till sjön och området omkring.


I extramaterialet till den nya filmen berättar filmskaparna att de tidigt måste bestämma sig om Jason skulle vara övernaturlig eller inte. Hur kan han dyka upp överallt? De löste det med ett tunnelsystem. Jason är alltså besatt av att gräva tunnlar och springa runt i skogen. Att inte ge någon förklaring hade varit bättre. Så att tittaren får avgöra själv. Jason är i och för sig död, men har kommit tillbaka. Kanske han är lite övernaturlig? Nu blir han nån sorts freak. Det är ju meningslöst. Däremot. Han är annorlunda. Han är utanför. Han har sorg. Han kan vara lite övernaturlig. Men det är något annat.


Saknaden efter modern måste antydas. Hon har ingen egen melodi. Hon har ki-ki-ki-ki-ma-ma-ma-ma. Också det är lite tragiskt.


Jason drivs av sorg, inte av mordlust. Frågan är därför vad man ska göra för att bli dödad av honom. Han blev sviken av lägerledarna. Att de hade sex är underordnat att de lät en pojke drunkna. Att svika någon och sen ångra sig, men innan man hinner göra saker rätt igen kommer Jason och ser med sina sorgsna ögon hur livsandan lämnar en.


Det skulle bli mer sorg än skräck. Men det kan bli vackert. Skräck ska vara vackert. Vackert och fruktansvärt fel.


Kanske i slutscenen att Jason får återförenas med sin mor. Hon är ju också död. I och för sig har hon inget huvud. Det är svårare att återupplivas då. Men som en eterisk ljusgestalt kan hon dyka upp. Nej, nu börjar jag må illa. Hon får vara död och begraven. Inga ljus, inget altare med hennes huvud. Kanske i slutscenen att Jason minns lyckliga ögonblick med sin mor. Födelsedag, tårta, första cykeln, kramar, ut på sjön ensam, drunkna, slut.

 
 
Ingen bild

F13-fantast

31 juli 2009 23:49

Fenomenalt skrivet! har dock några tankar...

Du skriver: "Nya Fredagen den 13e var inget vidare. Hur skulle man göra om man gjorde rätt? "

Håller helt med dig om den nya F13 inte är en höjdare, inte ens i närheten, men när du skriver dina funderingar om hur man kunde gjort det bättre, snälla säg att du pratar om en remake då..? Det utgår jag ifrån.

I alla fall, ja, modern är en viktig nyckel till Jasons agerande, det står helt klart. Jag köper dina tankar om att det finns en oerhörd sorg i botten, men inte utan att deras relation utreds på djupet. VARFÖR finns denna oerhörda bindning dem emellan, som får Jason, hur sjuk han nu är, att placera sin mors huvud på ett altare? Varför fortsätter han slakta, om han drivs av sorg, varför går han inte under i ett enormt klimax när han plockat hela besättningen på CCL, så han sjunker samman i slutscenen, efter filmens blodigaste massaker, varför uppger han inte ett ångestskri som ekar genom skogarna, varför gör han inte något för att destruera sig själv, då han inser att han vunnit, och att han inte orkar vidare utan sin mor, och med vetskapen att hans mor dog pga honom, att hon uppoffrat allt, t om sitt eget liv för att hämnas HANS död?

Jag vill se en remake, jag vill se F13 göras ordentligt, denna gång UTAN den medvetna ambitionen att föra en lågbudgetfilm som faktiskt fanns med på "ritbordet" på 80-talet, när den skulle ta över stafettpinnen från "Halloween", i slashgenren.

Jag vill se en välgjord film, där bakgrunden serveras publiken, förklaringen, drivkraften, jag vill absolut ha med de ödesdigra sexscenerna, men inte billigt överexploaterade, utan som dels den faktiska förklaringen till att drunkningstillbudet kunde ske, och som bärare av den tunga symbolik vilket faktiskt finns i dem, men schabblades bort av vrångögda regissörer och tvivelaktiga manusförfattare.

Helt riktigt måste det klargöras huruvida Jason är övernaturlig eller ej, att bara låta honom leva vidare för att kunna göra uppföljare räcker INTE.

Helt klart saknar i alla fall jag något mänskligt drag hos honom, om inte annat för att man ska kunna förstå minsta lilla av hans natur och hans agerande.

Jag tror på F13, men inte som den har missbrukats hittills.

 
Ingen bild

I G

1 augusti 2009 00:42

Tack! Det värmer, ännu mer när det kommer från en fantast. :)

Mycket intressanta synpunkter.

Jag talar om en remake, ja. Den gamla är redan gjord och man kan ha synpunkter på den, men den gamla är den riktiga i vilket fall.

Jag tror din och min remake ser lite olika ut. Du vill gå tillbaka till vad som hände när Jason dog. Det är en bra idé.

Min idé var mer liknande den film som gjordes, utom att den är helt annorlunda. Men tidsmässigt. Den utspelar sig långt senare. Jason lever. Modern är död.

Jason behöver mänskliga drag. Exakt så.
Så, fler remakes av F13. Men denna gång: Gör om, gör rätt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av I G - 6 maj 2010 15:47

Av I G - 17 november 2009 18:14

Jag känner mig på något sätt som Eric Forman. Fast jag vill hellre vara Hyde. Och Kelso. Båda samtidigt. Och att flickan ska vara som Brooke och Jackie. Öhm, ja. Det satt jag och tänkte på när jag såg dagens avsnitt.   Annars har jag varit på job...

Av I G - 12 november 2009 00:19

Det här är fint, om man inte tänker på hur det låter. Philemon Arthur and the Dung fick faktiskt en Grammis för denna skiva. Vilket var en bidragande orsak till att man lade ner Grammisgalan i 15 år.   Det man naturligtvis främ...

Av I G - 3 november 2009 00:30

'Cause everybody wants some, ooh Something they can barely know And though my heart will break There's more that I could take I could never let it go   Varje gång jag lyssnar så tror jag på dem. ...

Av I G - 18 oktober 2009 00:11

Jag har hört att man inte ska tänka när man bloggar. Men man måste ju tänka lite ibland i alla fall. Lite spridda tankar.   Jag tror att när någon som har blockat en på msn loggar in, så hör man ett avlägset inloggningsljud. Vad kan annars de...

Presentation

Omröstning

Vilket alternativ passar dig bäst?
 1
 2
 3
 5
 4

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<<
Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards